حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین به رژیم صهیونیستی مهلت ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تمدید شد+جزئیات میرباقری: تلاش می‌کنیم «سلمان فارسی» را در ۱۴۰۵ به پخش برسانیم آغاز بهره‌برداری از ۲۹۵۰ طرح جهاد سازندگی در خراسان رضوی آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه جهادی در خراسان رضوی | دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی متصل می‌شوند ۳۴ هزار شهید و تخریب ۹۵ درصد تأسیسات در دویست‌ونهمین روز جنگ غزه دعوت استاندار خراسان رضوی از گروه‌های جهادی برای مشارکت بیشتر در طرح تحول روستایی جزئیاتی از توافق پیشنهادی آتش‌بس میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی درخواست روسیه برای تحقیق درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه غرب به اوکراین برای حمله به روسیه چراغ سبز نشان داد ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم ​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است هاآرتص: جوانان اسرائیلی در حال ترک اسرائیل هستند ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان + عکس حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رصد تحرکات نظامیان صهیونیست در مرز لبنان توسط حزب الله + فیلم ۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد
سرخط خبرها

تاکید رئیس جمهور بر حمایت از علم در مسیر مشکل‌زدایی

  • کد خبر: ۱۰۱۵۱۸
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
تاکید رئیس جمهور بر حمایت از علم در مسیر مشکل‌زدایی
رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات جنبه بین رشته‌ای دارد، درباره ضرورت توسعه دانش میان رشته‌ای تأکید کرد: دولت با انگیزه غلبه بر مشکلات، مصمم است از حوزه‌های بین رشته‌ای حمایت و پشتیبانی کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سید ابراهیم رئیسی در مراسم سی وپنجمین جشنواره بین المللی خوارزمی، این جشنواره را از نماد‌های پویایی علمی کشور دانست و گفت: جشنواره خوارزمی محل کشف استعداد‌ها و جایگاه ارائه طرح‌های برتر به جامعه است و می‌تواند امید برای اندیشمندان و به ویژه جوانان باشد.

رئیس جمهور توجه به تلاش‌های علمی و امر پژوهش را از ویژگی‌های شاخص جمهوری اسلامی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب، خود همیشه مشوق نوآوران و پژوهشگران کشور هستند و در اثر تسری چنین نگاهی است که امروز دانشمندان جوان کشورمان در عرصه‌های مختلف فعال و نقش آفرین هستند و کارنامه‌ای درخشان در تولید علم دارند.

رئیسی به ضرورت ملموس بودن آثار تلاش‌های دانشمندان در زندگی مردم اشاره کرد و افزود: توسعه علمی در کشور حرکت مستمری است که آثار آن حتما باید در رفع نیاز‌های کشور مشاهده شود.

رئیس جمهور با تبیین مفهوم «علم نافع»، پاسخ به سؤالات و نیاز‌های جامعه را رسالت اصلی مراکز علمی دانست و گفت: پژوهش‌ها و تحقیقات علمی صرفا برای درج در نشریات و کسب امتیاز پژوهشی نیست و همه تلاش‌های علمی باید جنبه کاربردی داشته باشد و بتواند گرهی از مشکلات کشور باز کند.

رئیسی با اشاره به اهمیت توجه به پنج موضوع نافع بودن علم، تجاری سازی ایده‌های دانش بنیان، عدالت علمی، مردمی کردن علم و اخلاق مداری در علم، بیان کرد: ارتقای فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در این پنج حوزه می‌تواند ضمن پاسخ به نیاز‌های جامعه، آثار و برکات فراوانی در رفع مشکلات داشته باشد.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه سخنان خود موضوع کاربردی شدن و مسئله محوری تلاش‌های علمی کشور را مطرح کرد و با تأکید بر ضرورت تجاری سازی اختراعات، ابداعات و نوآوری، گفت: اثربخشی و کارآمدی تحقیقات و تلاش‌های نوآورانه در کشور در گرو تجاری سازی آن هاست و در این صورت است که پژوهش‌ها و ابداعات می‌تواند ارزش افزوده داشته و برای توسعه و پیشرفت کشور مفید باشد.

رئیس جمهور، شرکت‌های دانش بنیان را مرجع اصلی تجاری سازی فناوری و نوآوری در کشور دانست و افزود: شرکت‌های دانش بنیان از دارایی‌های کشور است. اگر وزارتخانه ها، سازمان‌ها و مجموعه‌های صنعتی خود را با مراکز علمی و دانش بنیان تطبیق دهند و در سوی مقابل، شرکت‌های دانش بنیان، نیز تلاش‌ها و فعالیت‌های خود را در راستای رفع نیاز‌های این مجموعه‌ها جهت دهی کنند، نتیجه‌ای درخشان برای کشور رقم می‌خورد.

رئیسی در همین زمینه بر تعیین مأموریت‌های دانشگاه و مراکز علمی متناسب با نیاز‌های کشور تأکید کرد و گفت: لازم است نیاز‌های بومی، منطقه‌ای و بین المللی در نوع مأموریت‌های مراکز علمی کشور مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی درباره توجه به عدالت علمی، ضرورت توجه به عدالت علمی در سه حوزه تحقیقات، آموزش و خدمات را یادآور شد و گفت: باید شرایطی فراهم باشد که فرد اندیشمندی حتی اگر عضو هیئت علمی دانشگاه هم نباشد، بتواند از شرایط مناسبی برای تحقیق و پژوهش برخوردار باشد و مجموعه‌های علمی نیز باید از چنان توانمندی‌ای برخوردار باشند که بتوانند هر نوع تقلب علمی را شناسایی کنند.

رئیس جمهور افزود: دسترسی آسان و ترغیب جوانان به علم و دانش، موضوع مهمی است که می‌تواند زمینه رشد و شکوفایی علمی را در کشور هموار کند. رئیسی در ادامه با تأکید بر اهمیت مردمی کردن علم و دانش گفت: لازم است دانشمندان و پژوهشگران علمی کشور علاوه بر فعالیت‌های علمی، نیاز مردم را به خوبی بشناسند.

رئیس جمهور همچنین بر اخلاق مداری علمی تأکید کرد و گفت: مشکلات و تنش‌هایی که امروز بشریت با آن درگیر شده است، به دلیل علم بدون اخلاق است؛ لذا ضرورت دارد علم و اخلاق در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی تأکید کرد: دانشگاه باید مرکز اخلاق در جامعه و محل کسب علم و دانش همراه با اخلاق مداری باشد. علم و معرفت آموزی مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و می‌توان از هر جایی علم و دانش را کسب کرد.

قدردانی از برگزیدگان

همچنین رئیس جمهور از برگزیدگان سی و پنجمین جشنواره بین المللی خوارزمی که شامل ۹ طرح داخلی و سه طرح خارجی از دانشمندان کشور‌های ایتالیا، فرانسه و جمهوری خلق چین بود، قدردانی کرد. در این دوره از جشنواره خوارزمی سه طرح بنیادی، شش طرح کاربردی، دو طرح توسعه‌ای و یک طرح نوآوری برگزیده شده است که از مهم‌ترین این طرح‌ها می‌توان به «سامانه بررسی امنیت شبکه تلفن همراه» و «طراحی و تولید دستگاه الکترو شوک قلبی» اشاره کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->